Briefing

Relevante links og telefonnumre til planlægning af flyvning

KARUP TOWER TLF. 72842270

NorthAviMet

NorthAviMet er beregnet til flyveplanlægning, dvs. primært til flyvninger, der afgår fra et af NAMCON-landene. NorthAviMet indeholder en række prognoser indenfor luftfartssektoren i tekst og grafik samt løbende opdaterede præsentationer af bl.a. observationer, satellitbilleder og radar information.

NAVIAIR

Kort, Notam, Flyveplan


Aktuelle TAF & Metar for Danmark

Opdaterede TAF og METAR data leveres til AOPA DMU af Air Support A/S. Officielt flyvevejr til operationel brug bør hentes hos https://www.northavimet.com hvor adgangen logges.

Anvendes data nedenfor til operationelt brug er det pilotens ansvar at gemme dokumentation for indhentet vejr. F.eks. ved at udskrive den printvenlige udgave her eller ved at gemme som en pdf.

naviair aim

Her kan du finde AIP for Danmark, Færøerne og Grønland og VFG for Danmark samt AIRAC AMDT, SUP og AIC´er

windy

Tjek vejret, vind,radar & satellite, regn, torden, temperatur, skyer m.m

metar - taf ekka

Karup, Danmark. Midtjyllands Lufthavn

Breddekreds: 56-18N, længdekreds: 009-07E, højde: 52 m

karup tma

Holstebro Flyveklub ligger i Nr. Felding og vores startbane ligger under den vestlige del af Karup TMA. Vi har lavet en aftale med Flyvestation Karup, som alle klubbens medlemmer skal kende. Alt flyvning foregår efter aftale med Karup flyveledelse. Før flyvning påbegyndes, skal tilladelse indhentes. Dette sker ved at ringe til Karup Tower og meddele at vi påtænker flyvning fra Nr. Felding. Afhængig af dagens trafiksituation kan Karup give ”Område Vest Fri” dvs. at den vestlige del af Karup TMA er til vores disposition (Se kort på sidste side samt i briefinglokalet). Eventuelt får vi ”lille område frit” dvs. at vi kun har adgang til lokal flyvning i et cylinderformet område over pladsen med en diameter på 3km. Husk at selvom du flyver i enten ”Lille område” eller Område Vest” så er der lyttepligt på Karup. 120.425 MHz. Disse forhold skal alle piloter være bekendt med, og det betragtes som uautoriseret adgang såfremt man flyver ind i Karup uden forudgået aftale, med eventuel bødestraf. Når flyvningen indstilles for dagen, skal sidste mand der lander melde af til Karup enten telefonisk eller via radio på 120.425 MHz. Dette lyder måske skrapt, men i praksis er det ikke noget stort problem. Langt de fleste dage får vi ”frit spil” med enten område vest fri eller det lille område, og så skal man bare kalde såfremt man ønsker at forlade ”Lille område” Det er sjældent at de nægter os adgang og alternativ så kan man holde sig under 1500´ for ikke at komme ind i Karup TMA, men vi ser det som god skik at informere Karup om at vi er der. Ikke kun for vores egen skyld men også for andre i området. Aftalen er der og skal kendes og respekteres af alle.

Frekvenser

Svæveflyve Klubbernes VHF frekvenser.pdf